Charlotte Lillegaard Petersen

Naturopath, RAB

 

Tips i overgangsalderen

Som udgangspunkt er det klogt at skrue ned for tempoet og sørge for at undgå stress, da symptomerne i

overgangsalderen typisk forværres ved stress.

 

Kosten kan med fordel ændres, så man holder igen med sukker, junkfood, hvidt brød, kaffe, alkohol.

Læg i det hele taget mærke til, hvad der eventuelt gør det værre eller bedre. Nogle kvinder får fx. hedeture

af krydderier. Stabilt blodsukker er meget vigtigt. Hold igen med hurtige kulhydrater og sørg for at få sundt fedt, protein

og komplekse kulhydrater til hvert måltid. Spis antiinflammatorisk for at få en bedre hormonbalance.

 

Der kan være hjælp at hente i form af kosttilskud, men det er lidt en jungle og kræver ofte en professionel vurdering.

 

Mange mangler f.eks. D vitamin. De fleste spiser heller ikke nok omega 3 fedtsyrer. Der er i det hele taget

et væld af forskellige produkter til overgangsalderen. Men det kan være svært at vide, hvad man har

brug for. Og så er det også sådan, at det, der virker for den ene, ikke nødvendigvis virker på den anden.

Hele overgangen består også af forskellige faser og man kan have forskellige behov i de forskellie faser.

 

Har du brug for tilskud til at støtte de hormonelle processer, kommer det helt an på din individuelle situation,

livsstil, hvor du er i klimakteriefasen, hvordan er cyklus, hvis den overhovedet er der?

Ofte er der behov for at støtte det hormonelle system og det kan gøres med kost, urter og vitaminer/mineraler/

pollenprodukter mm. Der findes også homøopati til forbedring af hormonbalance generelt/til hedeture mm.

Men nervesystemet bliver også påvirket og derfor har mange kvinder glæde af at få afbalanceret og støttet det,

så der kommer mere ro på.

 

Deltag i min Facebookgruppe

'Naturlige veje op til og gennem overgangsalderen.'

Tips til forbedret hormonbalance

 

  • Undgå stress.
  • Lyt til din krop.
  • Dyrk motion regelmæssigt.
  • Sørg for, at din fordøjelse er i orden, så du kan optage dine næringsstoffer.
  • Stimuler din mavesyre - drik fx et glas vand med en spsk. æbleedke før hvert hovedmåltid.
  • Spis mindre end tidligere.Forkæl dig selv.
  • Drik 2 liter vand om dagen.
  • Få en god nats søvn, hvis det er muligt.
  • Spis antiinflammatorisk kost.

 

 

 

Læs mere her på sitet: