Charlotte Lillegaard Petersen

Naturopath, RAB

 

Methylering

 

Methy – hvad for noget? Methylering er ikke et ord man hører særligt tit, men det er faktisk essentielle biokemiske processer i vore kroppe, der medvirker ved næsten alle aspekter af metabolisme (biokemiske omsætning af kemiske forbindelser i vores organisme). Methylering hjælper med at producere energi, tænde og slukke for gener, regulere hormoner, producere neurotransmittere, enzymer, medvirker i immunsystemet, producerer myelin til nerver/hjerne, medvirker ved afgiftning af toxiner. Faktisk en lang række grundlæggende ting for et godt helbred.

 

Hvis methyleringscyklussen ikke virker, fejl-fungerer immunsystemet, afgiftnings-processerne, vores evne til at helbrede og reparere os selv bliver reduceret, og anti-oxidant systemet vil fejlfungere. Man kommer i risikogruppen for en række ubehagelige sygdomme som osteoporose, diabetes, livmoderhalscancer, tyktarmscancer, lungecancer, depression, adfærdsproblemer hos børn, demens, hjerte-karsygdomme. Dårlig methylering er faktisk ofte en væsentlig årsag til træthed.

 

For at holde methyleringsprocessen kørende, skal der være optimale niveauer af B vitaminer til stede i deres aktive former. Uden B vitaminer kører methyleringen ikke ordentligt og resultaterne kan være sygdom.

 

Symptomer på dårlig methylering

 

Spontane aborter, depression, træthed, smerter, neurologiske problemer, demens, hjerte-karsygdomme, blodmangel, dårligt immunforsvar, hormonelle problemer som f.eks. lavt stofskifte. Diffuse symptomer, som er svære at forklare. Vi er biokemisk og genetisk forskellige og omkring 35 % har en genetisk variation i et gen, der hedder MTHFR, der spiller en meget vigtig rolle i methyleringen.

 

Årsager til methyleringsproblemer:

 

  • Genvariationer.
  • Underlødig kost. Man skal spise masser af grønne bladgrøntsager, bønner, frugt, fuldkorn for at få

tilstrækkelige mængder B6 og B12, folat. Æggeblommer, kød, lever, fede fisk er primære kilder til B12

langtidsvegarer/veganere kan løbe ind i problemer. Visse stoffer øger homocysteinniveauet og det kan

skabe problemer for methyleringen - det er større mængder kødprotein, sukker, og mættet fedt.

  • Kaffe og alkohol.
  • Rygning.
  • Traumer.
  • Infektion.
  • Inflammation.
  • Malabsorprtion. Fordøjelsessygdomme, fødevareiallergier/ntolerancer og alder kan reducere optageligheden

af næringsstoffer.

  • Lav mavesyre. Alder, stress og mange andre faktorer kan nedsætte mavesyreproduktionen og nedsætte

optagelsen af B12 vitamin.

  • Alder – methylering bliver ringere med alderen.
  • Medicin. Syreneutraliserende midler, og en lang række andre medicintyper påvirker B vitaminniveauerne.
  • Lavt stofskifte, nyresvigt, cancer, graviditet øger problemerne.
  • Toxiske påvirkninger.

 

 

Hvordan finder man ud af, om man har methyleringsproblemer?

 

 

Få målt B12 og folat hos din læge. Selvom tallene er normale, kan der godt være problemer.

Lægen kan tjekke MMA (methylmalonat) og homocystein for at undersøge det nøjere. Forhøjet

MMA og homocystein er et problem. Laboratorierne skriver, at homocystein skal være under 15.

Methyleringseksperterne mener dog, at det bør ligge omkring 6.

 

En meget værdifuld undersøgelse er, at undersøge, om man har medfødte genvariationer.

MTHFR, MTR, MTRR, CBS – gener, som påvirker methyleringen. Mange mennesker har

medfødte problemer.

 

Jeg arbejder med DNA health profilen, som tester for ovenstående gener og også for gener,

der siger noget om kolesterolmetabolisme, afgiftning, antioxidantstatus, knoglesundhed,

inflammation og insulinfølsomhed.

 

 

Behandling:

 

Det er essentielt at få tilført de manglende vitaminer for at optimere methyleringen. Man tilfører primært methylfolat (B9 i aktiveret form) og methylcobalamin (B12 i aktiveret form) i skræddersyede doser – som kan være særdeles forskellige. Det er også individuelt, hvad man kan starte med at give og om man først skal optimere tarmfunktion eller fx dæmpe inflammation før behandlingen kan starte.

 

Hvilken rækkefølge og, om det skal trappes langsomt op eller om man bare skal have et aktiveret B complex med 1 tablet om dagen, afhænger af hvilke genvariationer man har, homocystein, sygehistorie mv. Almindelige, kunstige B vitaminer, som man normalt kan købe, er bestemt ikke velegnet.

 

Kunstig folsyre kan risikere ikke at blive omsat og dermed øge sygdomsrisiko. Der skal stå ’L-methyl-tetrahydrofolate’ eller ’5 formyl tetrahydrofolate’ på etiketten. Det kan være

nødvendigt at øge glutathionniveauet også, men det kommer an på en individuel vurdering og

hvordan leverens afgiftning fungerer. B6/ andre kosttilskud kan være relevante.

 

 

Sådan kan du hjælpe din methylering:

 

  • Spis flere grønne bladgrøntsager. Kål, spinat, mælkebøtte, rødbeder.
  • Få naturlige B vitaminer – solsikkekerner, fisk, æg, ost, bønner, valnødder, mørke bladgrøntsager, asparges,

mandler, fuldkorn, lever.

  • Hold igen med animalsk protein, sukker og mættet fedt. Animalsk protein øger homocystein.
  • Sukker og mættet fedt dræner kroppens vitamindepoter.
  • Undgå raffinerede fødevarer/færdigmad.
  • Begræns koffein.
  • Begræns alkohol.
  • Undgå rygning.
  • Hav en sund tarmflora. Tag evt. tilskud af mælkesyrebakterier eller få professionel hjælp til at have en

velfungerende tarm, så du kan optage dine næringsstoffer.

  • Hold din mavesyre velfungerende. For lav mavesyre er et problem. Tag bitre urter eller få hjælp til at

stimulere mavesyren på anden vis.

  • Tilskud som modvirker homocysteins skader: antoxidanter beskytter mod homocysteins skader. F.eks. magnesium og zink.

 

 

Jeg er eksamineret og certificeret DNALife behandler.

Kilder:

Mark Hyman ‘Nutrition Tips: Folic Acid: Killer or Cure-All’?

Sarah Myhill, " http://www.drmyhill.co.uk/wiki/CFS_-_The_Methylation_Cycle "

Paul Frankel, ’The Methylation Miracle’

Patrick Holford ‘ The Homocysteine Revolution’

 

 

Charlotte Lillegaard Petersen, naturopath, RAB - Virumvej 139 C, 2830 Virum - Ttlf. 28 85 78 73 - CVR nr. 34523525