Charlotte Lillegaard Petersen

Naturopath

               

                   

                                   

   

En IPA analyse (Intestinal Permeability  Analysis) kan bruges til at få kendskab til forholdene i mavesæk, tolvfingertarm og tyndtarm. Inflammation, hvordan slimhinden har det.  Tilstanden i maven påvirker optagelsen af næringsstoffer og ofte også mavesyreproduktion.


Hvordan kan man vide om man har for lidt mavesyre?


Man kan foretage en lavpraktisk test i sit eget køkken. Det er ikke en videnskabelig test, men kan alligevel give et billede af,

hvordan situationen er.


Testen foretages på fastende hjerte - helst 3 morgener for at tage højde for udsving.


½ tsk. natron (bikarbonat) hældes i ca. et halvt glas vand og drikkes. Hvis der bøvses og kommer ubehag med det samme =  høj mavesyre. Hvis der går op til 30 sekunder, men der kommer reaktion = normal mavesyre. Hvis der går over 30 - 60 sekunder … man skal vente eller der  ingenting sker   = lav mavesyre.


Natron er basisk og man hælder simpelthen lidt base ned i syren i maven og ser, om der er reaktion (bøvsen/rumlen/ubehag).


OBS - man kan være så irriteret i sin maveslimhinde, at det svier ved det mindste. Kontakt din læge for at undersøge, om du skulle have fået mavesår. Jeg støtter gerne behandlingen med at genskabe de gode forhold i mavesækken.



Mavesyre - for meget eller for lidt?



Mange mennesker døjer med for lidt mavesyre og det er et ofte overset problem.


Mavesyren er faktisk vigtig for os, fordi den hjælper:


Fordøjelsen, især fordøjelse af proteiner. Hvis syren er lav, mangler vi pepsin til

proteinfordøjelsen. Proteinstykker, som ikke er nedbrudt i fordøjelsen kan finde vej i blodbanen, hvor kroppen opfatter det som en fjende og immunforsvaret vil gå til angreb. Dette øger tendens til fødevareintolerance/allergier og autoimmune lidelser.

 

Optagelse af næringsstoffer fra din mad. Tilstrækkelig mængde mavesyre er nødvendig for at kunne optage mange næringsstoffer ordentligt, inklusiv mineraler (jern, kobber, zink og calcium), vitamin B12, folat og proteiner.

 

Som et vigtigt led i immunsystemet.  Syrebarrieren i maven kan dræber bakterier

og andre mikrober,  som kommer ned i mavesækken. Den forhindrer også bakterier fra tarmen i at vandre op og slå sig ned i mavesækken.


Symptomer på for lidt mavesyre/problemer med slimhinden i mavesækken:


Luft i maven, oppustethed, som om maden  bliver gæret i stedet for fordøjet.

Træthed og ubehag efter et måltid.

Hårtab

Flossede fingernegle

Osteoporose

Diarré eller forstoppelse

Tendens til allergier

Kvalme af vitaminpiller eller andre kosttilskud.

Astma

Svien

B12 vitaminmangel

Tendens til candida eller overvæskt af bakterier i tarmen.

Accelereret aldring på grund af malabsorption.

Jernmangel

Reflux – halsbrand. Der skal være syre i mavesækken, den skal ikke

op i spiserøret.



Årsager til lav mavesyre


Alder - som det kan ses på nedenstående graf, daler vores mavesyreproduktion med alderen.

I nogle familier kan der være en arvelig tendens, men aldersbetinget lav mavesyre forekommer ofte.

Autoimmune sygdom - f.eks. kan der dannes antistoffer mod de celler, som medvirker ved produktionen af mavesyre og B12 optagelse.

Virus- og mavetarminfektioner kan skabe en forbigående mangel, som bør rette sig efter sygdommens ophør.

Stress bremser fordøjelsen og mavesyreproduktionen.

Overgangsalder

Chock, traumer af forskellig art kan stoppe fordøjelsen fuldstændig.

Inflammation.

Lavt stofskifte kan give lav mavesyre

Mangel på forskellige vitaminer og mineraler, aminosyrer.

Forkert kost. Overspisning.

Brug af syreneutraliserede medicin. Bør kun anvendes, når der helt sikker er for meget mavesyre.


Det optimale er naturligvis at finde årsagen til den lave mavesyreproduktion og rette op på den.                                           


Sådan kan man stimulere mavesyren


Der er flere muligheder - men man bør søge af afhjælpe årsagen.


Undgå Stress !


Citron. Drik saften af en halv citron i et glas vand før et måltid. Obs dette stimulerer,

men hjælper ikke nok, hvis der er seriøs mangel på mavesyre.


Æbleedikke gør maven mere sur og hjælper fordøjelsen af din mad. Tag en spsk.

Æbleedikke i et glas vand før et hovedmåltid.


Brug naturligt salt i dit køkken. Mineralerne i det naturlige salt hjælper også mavesyre.


Mælkebøttesaft stimulerer fordøjelsen og mavesafterne. Der findes også flydende urteblandinger, der kan stimulere fordøjelse og mavesafterne.


Spis bitre fødevarer, rocula salat mm.


Spis krydderier og drik urtete brygget på bitre urter/urtetinktur lavet på bitre urter


I min klinik ser jeg ofte klienter, som har brug for i en periode at få hjælp til at få fordøjelsen på ret køl. Ofte skal der mere til end at stimulere mavesyren. Det kan være, at tarmsystemet skal støttes, måske skal kosten ændres i en periode og der kan ofte være brug for tilskud af nødvendige vitaminer/mineraler  eller fx urter mm.


Der findes kosttilskud - tal med din behandler.