Charlotte Lillegaard Petersen

Naturopath, RAB

Inflammationsdæmpende kost

 

Smerter, træthed, søvnbesvær, overvægt, depression mm. Mange tilstande har

en eller anden grad af inflammation involveret.

 

Inflammation er i sig selv en gavnlig reaktion i immunforsvaret. F.eks. når vi forstuver

en ankel, får en splint i fingeren osv. Immunforsvaret går i gang, det gør ondt, hæver, bliver

rødt og varmt i en tid og så går det væk og immunforsvaret går ned i normalt gear igen.

 

Men hvis det bliver ved med at køre og man går rundt med kronisk inflammation er det ikke

godt og byder på alvorlig helbredsrisiko.

 

Der er meget, du kan gøre ad naturlig vej for at få dæmpet selve inflammationen samt forbedre

smerte- og funktionsniveau. Ikke bare symptombehandling, men en indsats, som går ind og

arbejder med årsagen.

 

Din kost har stor indflydelse på, hvordan du har det. Vidste du, at visse fødevarer fremmer

inflammation og andre fødevarer begrænser inflammation?

 

Spis gerne

 

 

Vildlaks

Fede fisk, som sild, makrel, ansjos

Avocado

Grønne bladgrøntsager

Grøntsager i det hele taget

Farverig frugt

Nødder, kerner (max. en håndfuld dagl.)

Grøn te

Ingefær, gurkemeje

Æg

Lidt mørk 70% chokolade

Fjerkræ

Lam eller vildt

Olivenolie

 

Begræns

 

 

Sukker

Færdiglavet mad

Korn (pga. lektiner) dvs.:

brød, pasta, ris m.m.

Mejeriprodukter

Kaffe

Alkohol

Rødt kød, kød fra ’tunge dyr’

 

 

Undgå

 

Fast food

Margarine

Blandingsmargariner

 

 

 

Kosttilskud

 

D vitamin er meget vigtigt. Danskere får ikke nok, fordi vi lever for højt mod nord, hvor solen ikke giver os nok D vitamin. De fleste er nødt til at tage det som kosttilskud. Det er vigtigt for at regulere immunsystemet, giver energi, forbedrer smerter og virker antiinflammatorisk. Få det gerne målt hos lægen.

 

Omega 3 olier er vigtige som antiinflamatoriske midler. Vælg er godt fiskeolieprodukt, muslingeolie eller krillolie.

 

Du har brug for vitaminer og mineraler til at bekæmpe inflammationen. Visse vitaminer og mineraler har direkte effekt i forhold til inflammation.

 

Der findes en række urter, som har dokumenteret effekt på inflammationer. Urteekstrakt som kosttilskud. Få professionel hjælp, der kan være interaktion med medicin mm. Dosering bør også håndteres af en kyndig behandler.

 

Kulde/varme – når du har særligt ondt, kan du forsøge med is eller varme på det smertende sted. Akutte smerter har normalt godt af kulde, ellers brug varme.

 

 

Motion og bevægelse er gavnligt, men ovedriv ikke.

 

Stress er dårligt for inflammation

 

Søvn er vigtig for at modvirke inflammation.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Charlotte Lillegaard Petersen, naturopath, RAB - Virumvej 139 C, 2830 Virum - Ttlf. 28 85 78 73 - CVR nr. 34523525